Un studiu realizat de Kantar Millward Brown arată că 38% dintre români au făcut cumpărături online cel puțin o dată în ultimele 12 luni.
Acum este momentul cel mai potrivit să-ți extinzi afacerea în mediul online, sau de ce nu, să începi o afacere online.
Dar, te-ai gandit ce presupune deschiderea unui magazin online care sa fie profitabil?
Un magazin online nu este un simplu site cu poze ale produselor, prețuri și buton de cumpărare.
Pentru a avea succes un magazin online trebuie să ofere cumparatorilor o experiență deosebită.
Iată cateva elemente necesare pentru ca magazinul tău să aibă succes.
Conform statisticilor GPeC, valoarea cumpărăturilor online a depășit pragul de 3,5 miliarde de euro în 2018 iar 80% din traficul magazinelor online a fost generat de pe dispozitive mobile.
De aceea este necesar ca magazinul tău să fie optimizat pentru accesarea de pe dispozitivele mobile.
Asigură-te că:
Toate aceste lucruri vor oferi clienților care accesează magazinul de pe dispozitive mobile o experiență plăcută și îi va îndemna să rămână pe site mai mult timp.
Procesul de cumparare și de finalizare a comenzii ar trebui să se desfășoare în cât mai puțini pași.
Trebuie păstrat un echilibrul între funcționalitate și ușurința în utilizare lucru care oferă cumpărătorului o experiență plăcută în timpul procesului de cumpărare.
Câteva lucruri la care trebuie să fii atent:
Formularul de înregistrare ar trebui să conțină numai elementele necesare procesării comenzii pentru că foarte mulți cumpărători sunt descurajați de formularele de înregistrare stufoase.
Oferă-le posibilitatea de a comanda produse fără a fi nevoie să deschidă un cont.
Implementează posibilitatea de înregistrare și autentificare prin Facebook sau Google.
Atenție la respectarea regulilor de prelucrare a datelor personale impuse de regulamentul GDPR. Este obligatoriu ca vizitatorul să-și dea acordul expres atunci când i se colectează date personale.
Calitatea fotografiilor produselor este unul dintre cele mai importante aspecte ale magazinului online.
O fotografie bună crează prima impresie despre produs și poate determina vizitatorul să cumpere.
Iată câteva aspecte de care trebuie să ții cont:
Politica de returnare a produselor trebuie să fie clară, să nu lase loc de interpretări.
Pagina sau paragraful care definește politica de returnare trebuie să fie ușor de găsit.
Astfel clientul va fi convins că poate returna produsul în cazul în care nu este mulțumit și poate să-l facă să ia decizia de cumpărare.
Scrie în cuvinte simple, pe înțelesul cumpărătorului și explică foarte clar cum se face returnarea banilor.
Cumpărătorul vrea să știe din start care vor fi taxele și modalitatea de livrare.
O mare parte din comenzile nefinalizate au ca motiv tocmai necunoașterea exactă a taxelor de livrare.
Taxele de livrare ar trebui să fie afișate la începutul procesului de finalizare a comenzii și însoțite de un calculator de preț în funcție de distanță dacă este necesar.
Este util să introduci și o metodă de livrare mai rapidă pentru clienții care doresc asta.
Statisticile arată că oamenii cheltuiesc cu 30% mai mult atunci livrarea este gratuită, așa ca ar trebui să ții cont de acest lucru.
Descrierile produselor au un rol foarte important în luarea deciziei de cumpărare de către client.
Deasemenea, ele asigură o indexarea de către motoarele de căutare dacă sunt scrise respectând regulile SEO.
Sunt câteva elemente care trebuie sa existe obligatoriu în descrierile produselor.
Dacă vorbim despre îmbrăcăminte sau încălțăminte trebuie să existe mărimea, textura, culoarea, iar dacă vorbim despre mobilier este important să fie afișate dimensiunile, culoarea și poate modul de asamblare.
Însă pentru a atrage atenția cumpărătorului, nu este suficient să afișăm caracteristicile produsului. Trebuie să fim creativi atunci descriem produsul pentru a capta atenția cumpărătorului și a-i stârni emoție.
Organizarea categoriilor și a meniurilor trebuie să fie clară și să nu deruteze vizitatorii.
Site-urile slab structurate descurajează oamenii să rămână pe site și scad dramatic conversiile.
Obiectivul unui site de comerț electronic este de a ajuta cumpărătorii să caute și să găsească produsele dorite.
Trebuie să colaborezi cu agenția de web design pentru a crea un site bine structurat și ușor de navigat.
Adaugă în meniul principal categoriile principale de produse și adaugă un modul “bread crumbs” care va ajuta vizitatorul să nu se piardă în site, dacă acesta este foarte stufos.
Având conexiuni la internet de mare viteză, fiabile, de multe ori nu prea ne gândim la viteza de încărcare a unui site.
Dar, studiile arată că 1 din 4 persoane abandonează o pagină care nu se încarcă complet în 4 secunde.
O alta cercetare de la KISSmetrics arată că fiecare secundă de întârziere la încărcarea paginii scade conversia cu 7%.
Timpul de încărcare este puternic influențat de serverul de hosting, de optimizarea fotografiilor și de mulți alți factori.
O unealtă foarte utilă pentru testarea timpului de încărcare a unei pagini web este GTMetrics.
Pe lângă informațiile privind timpul de încărcare, GTMetrics oferă o mulțime de sfaturi pentru optimizarea vitezei de încărcare.
Dovezile sociale sunt cea mai bună și mai credibilă recomandare pentru un magazin online.
Recenziile produc o creștere medie a vânzărilor cu 18%, iar 50 sau mai multe recenzii asupra unui produs pot crește conversia acestuia cu 4,6% (Reevoo).
Recenziile consumatorilor sunt de aproape 12 ori mai de încredere decât descrierile care provin de la producători (EXPO Communications).
Cere clienților care au cumpărat de la tine recenzii. Pentru a le obține în număr cât mai mare poți să oferi în schimbul lor reduceri la următoarea cumpărare, cupoane de reducere sau puncte de fidelizare.
Cu asta vei împușca doi iepuri dintr-o lovitură: vei obține recenzii de calitate și îi vei face pe cei care au cumpărat să revină.
A avea recenzii negative poate fi de multe ori un lucru pozitiv. S-a constatat că produsele fără recenzii negative sunt considerate cenzurate iar cumpărătorii vor presupune că recenziile pozitive sunt false.
Site-urile de comerț electronic folosesc ofertele speciale pentru a atrage cumpărătorii și pentru a crește conversiile.
Ofertele speciale (eventual personalizate și primite pe email) îi motivează pe oameni să cumpere.
Dacă site-ul tău de eCommerce va conține pagini speciale de reduceri, nu numai că va aduce mai multe vânzări, dar va îmbunătăți și SEO.
Creează pagini cu oferte speciale pe termen limitat pentru a influența și mai mult decizia de cumpărare a vizitatorilor.
De multe ori cumpărătorii găsesc un produs pe care și-l doresc, dar vor să vadă și alte oferte.
Dacă site-ul tău nu are implementată opțiunea de “Wishlist” atunci când cumpărătorul va reveni, este posibil să îi fie foarte greu să găsească din nou produsul.
Ideal ar fi ca vizitatorii să își poată organiza produsele din wishlist pe categorii.
Dacă oamenii adaugă produse în wishlist, vei ști ce vor să cumpere și vei putea să-i faci să revină, oferindu-le prețuri speciale sau alta beneficii.
Implementarea listei de dorințe este aur curat pentru un magazin online.
Oamenii se grăbesc și de multe ori nu au răbdare să răsfoiască toate categoriile dintr-un magazin online.
De aceea o funcție de căutare bine implementată poate face diferența.
Funcția de căutare ar trebui să ofere rezultatele în timp ce, și pe măsură ce clientul tastează (AJAX). Asta va grăbi procesul de căutare și va crește gradul de satisfacție al clientului.
Cuvintele “S-ar putea să-ți placă și asta” provoacă o eliberare de serotonină stârnind curiozitate și emoție în mintea cumpărătorului.
Dacă spre exemplu clientul pune în coș o cămașă, ai putea să-i recomanzi o cravată potrivită oferindu-i un discount dacă le cumpără pe amândouă.
Deasemenea, este util de implementat și funcția “Persoanele care au cumpărat acest articol au căutat și …”.
Aceste tehnici îi vor face pa oameni să rămână mai mult timp pe site și vor crește conversiile magazinului tău.
Cumpărătorul trebuie să aibă încredere în magazinul tău. Dacă îi oferi niște răspunsuri la întrebările lui înainte de a le pune, îi vei câștiga încrederea.
Rubrica de întrebări frecvente ar trebui să conțină răspunsuri la întrebările legate de modalitățile de plată, la costurile de livrare și la politica de retur.
Poți atașa aici și un formular de contact pentru ca oamenii să poată întreba orice.
Dacă mai mulți oameni întreabă aceleași lucruri, poți adăuga răspunsurile la întrebările lor în rubrica de întrebări frecvente.
Probabil că pe măsură ce vei vinde, vei constata că ai nevoie de alte implementări. De aceea este recomandat să ai alături o agenție de web design serioasă, care răspunde prompt solicitărilor tale.